Rozmowa kwalifikacyjna – o co warto zadbać, aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie pracy?

Poszukiwanie pracy i przechodzenie przez kolejne etapy rekrutacji z pewnością dla większości osób jest niezwykle stresującym doświadczeniem.

Nie musi jednak wcale takim być – wystarczy z odpowiednim wyprzedzeniem zadbać o kilka istotnych kwestii, które zwiększą nasze szanse na zdobycie wymarzonego stanowiska. Jak się przygotować i jakie ważne czynniki wziąć pod uwagę, aby jak najlepiej wypaść na rozmowie o pracę?

Pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej

O tym, że pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne nikogo chyba nie trzeba przekonywać – podobno nawet 10-15 sekund wystarczy, aby wyrobić i ugruntować sobie opinię na temat drugiej osoby.

Mając to na względzie pierwszą rzeczą, o którą powinniśmy zadbać, jest punktualne przybycie na miejsce spotkania (a w przypadku rozmowy rekrutacyjnej online – upewnienie się z wyprzedzeniem, że jakość łącza internetowego pozwala nam na swobodne połączenie się z rekruterem o wyznaczonej porze). Jeśli z przyczyn losowych terminowe przybycie na rozmowę okaże się niemożliwe, należy jak najszybciej powiadomić o tym fakcie rekrutera i przeprosić za zaistniałe opóźnienie.

Po przekroczeniu przez nas progu kolejnymi kwestiami, na których skupi się wzrok rekrutera, są mowa ciała oraz ubiór. Nasza postawa od początku powinna demonstrować pewność siebie, lecz również pozytywne nastawienie oraz kulturę osobistą. Istotna jest nasza gestykulacja, sposób przywitania się z rekruterem, utrzymywanie z nim kontaktu wzrokowego w trakcie rozmowy oraz aktywne słuchanie.

Przed spotkaniem powinniśmy zadbać również o stosowny, schludny ubiór i fryzurę – ubrania powinny być czyste, wyprasowane i dostosowane do profilu działalności danej firmy – inny dress code będzie obowiązywał w korporacji, jeszcze inny, jeśli staramy się o posadę w agencji kreatywnej. Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat ubioru na rozmowę o pracę.

Jak dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Każdą rozmowę kwalifikacyjną należy poprzedzić gruntownym researchem na temat firmy, jej działalności, realizowanych projektów i aspektów dotyczących danego stanowiska, które zachęciły nas do złożenia aplikacji. Wystarczy kilka pytań, aby sprawny rekruter wyłapał, czy faktycznie zależy nam na rozwoju w danej organizacji, czy też wysłaliśmy swoje CV do wielu przypadkowych miejsc udostępnionych w bazie ogłoszeń.

Nawet jeśli składaliśmy swoją aplikację online, na rozmowę warto zabrać ze sobą kilka egzemplarzy wydrukowanego CV – z pewnością pomoże to rekruterowi odtworzyć nasz profil ze stosu innych nadesłanych aplikacji oraz uszczegółowić pytania pod kątem posiadanego przez nas doświadczenia.

Pomocne na tym etapie rozmowy może okazać się także wcześniejsze przygotowanie odpowiedzi na zestaw najczęściej zadawanych przez rekruterów pytań – warto prześledzić pod tym kątem blogi i portale dedykowane procesom HR oraz fora poświęcone pracy w danej firmie. Na zakończenie rekrutacji warto również zadać rekruterowi pytanie od siebie dotyczące firmy i możliwości rozwoju w ramach danego stanowiska.

Dobrym zwyczajem jest podziękowanie rekruterowi za rozmowę i czas poświęcony naszej rekrutacji – z pewnością pozostawi to po nas pozytywne wrażenie i zwiększy szansę na zdobycie stanowiska.